Informatie taal- en spraakontwikkeling

Maakt je je zorgen over de taalontwikkeling van jouw kind?
Op de website www.allesovertos.nl (TOS is de afkorting voor een taalontwikkelingsstoornis) kunt u de ELS (Early Language Scale) invullen. De ELS is een vragenlijst voor de signalering van taalproblemen bij kinderen van 1 tot 6 jaar. Klik op onderstaande afbeelding voor de digitale versie van de ELS.

YouTube kanaal Kinderlogopedie Heemskerk
Op ons YouTube kanaal kunt je korte video’s vinden met adviezen voor ouders. We plaatsen regelmatig nieuwe video’s over diverse onderwerpen. Ons YouTube kanaal vind je door op onderstaand logo te klikken.

Tips voor taalstimulering
Ouders spelen een belangrijke rol in de taalontwikkeling van hun kind. Met onderstaande tips kunt je de taal van jouw kind stimuleren. Klik op de afbeelding om toegang te krijgen tot alle tips.

Informatie (meertalige) taalontwikkeling
Op de website ‘Kind en taal’  vind je informatie over de (meertalige) taalontwikkeling en hoe je deze thuis kunt stimuleren. Op de website ‘Taal begint thuis’ staan verschillende adviezen en deze zijn in meerdere talen beschikbaar. Klik op het logo voor de link naar de pagina.

   

Zwingwoorden
Collega-logopedist Petra van Es ontwikkelt video’s en oefenmateriaal gericht op de taal- en spraakontwikkeling. Zo heeft zij een aantal Zwingwoorden-liedjes gemaakt voor de taalstimulering die passen bij verschillende thema’s. Daarnaast vind je op haar website ook video’s (met aanvullend materiaal) om spelenderwijs spraakbewegingen te ontdekken ter ondersteuning van de spraak(motorische) ontwikkeling als voorbereiding op (geen vervanging van) de logopedische behandeling. Klik op het logo van Zwingwoorden voor de link naar de website.

Even offline microlearning
De NSDSK – Specialist voor taal en gehoor heeft een mooie animatie en een korte microlearning gemaakt over de positieve en negatieve effecten van jouw telefoongebruik op de ontwikkeling van je kind (0-4 jaar). Klik op onderstaande afbeelding voor de animatie en de link naar de microlearning.