WelkomLogopedist   Kinderlogopedie  Vergoeding  Contact en Route    Praktijknieuws

 

 

                                                                    Logopedie en sensorische informatieverwerkingsproblemen

                                                                    Sensorische informatieverwerking (SI) is het kunnen opnemen, selecteren en integreren van informatie die via de zintuigen wordt

                                                                    geregistreerd. Om adequaat te kunnen functioneren in het dagelijks leven is het belangrijk dat de zintuiglijke waarnemingen

                                                                    goed door het zenuwstelsel worden verwerkt. De sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de algehele

                                                                    ontwikkeling van kinderen, zoals de motorische ontwikkeling, spraaktaalontwikkeling, leerontwikkeling en de sociaal-

                                                                    emotionele ontwikkeling. Als de sensorische informatieverwerking niet goed verloopt kunnen uiteenlopende en dikwijls

                                                                    verwarrende problemen ontstaan. Kinderen worden bijvoorbeeld door bepaalde zintuiglijke prikkels opvallend druk of

                                                                    reageren fel en emotioneel op prikkels die wij nauwelijks waarnemen, bijvoorbeeld sterk en direct reageren op

                                                                    achtergrondgeluid. Ook het tegengestelde is mogelijk. Kinderen voelen prikkels nauwelijks en hebben in vergelijking met

                                                                    andere kinderen meer prikkels nodig om adequaat te kunnen reageren en functioneren, zoals te grote stukken doorslikken of

                                                                    niet voelen dat er nog eten rondom of in de mond zit. Omdat er dikwijls geen duidelijke fysieke oorzaken zijn worden

                                                                    sensorische informatieverwerkingsstoornissen niet altijd herkend, terwijl ze de ontwikkeling van het kind in al zijn facetten

                                                                    kunnen belemmeren.

 

                                                                    In de logopedische praktijk worden kinderen aangemeld waarbij de sensorische informatieverwerking zich niet goed

                                                                    ontwikkelt. Dit kan onder andere gevolgen hebben voor de  mondmotorische-, spraaktaal-,  en articulatieontwikkeling, maar

                                                                    ook voor de ontwikkeling van de luistervaardigheden en op het gebied van eten en drinken.

                                                                   

                                                               We kunnen bij deze kinderen bijvoorbeeld de volgende problemen zien:

                                                                    - slordig eten, veel morsen, niet goed kauwen, veel bijten op kleding, “inspannings”kwijlen;

                                                                    - uitspraakfouten en omdraaiingen (prateldik is prikkeldraad);

                                                                    - neiging tot een te hoog spreektempo, mompelend en binnensmonds spreken;

                                                                    - problemen met het regelen van de ademing;

                                                                    - lange zinnen zijn grammaticaal moeilijk, slordige zinsbouw;

 

                                                                    Logopedie en sensorische informatieverwerkingstherapie

                                                                    Tijdens het logopedisch onderzoek wordt gekeken naar de wijze en mate van sensorische informatieverwerking in relatie tot de

                                                                    logopedische problemen. In de behandeling zal de sensorische informatieverwerking gecombineerd worden met de    

                                                                    logopedische oefeningen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Sensorische informatieverwerkingstherapie vindt op

                                                                    een speelse manier plaats. Het aanbod van materialen is zeer gevarieerd zodat de zintuigen op diverse manieren

                                                                    aangesproken kunnen worden, zoals een grote bal, zitbal, ballenbak, loopschildpad, kruiptunnel, blokken om overheen te

                                                                    stappen, hoepels en diverse blaas- en zuigmaterialen.

 

                                                                    Er wordt regelmatig samengewerkt met een kinderfysiotherapeut of een kinderergotherapeut.